DE MUSICAL ELISABETH
Elisabeth, er was eens...........
Pia Douwes als keizerin Elisabeth.
Er was eens.....
Zo beginnen veel sprookjes, die gaan over prinsen en prinsessen, koningen en keizers die uiteindelijk nog
lang en gelukkig leven. U en ik weten dat het in de meeste koningshuizen echter anders gaat dan de
sprookjesboeken ons doen geloven. Als je hele leven niet alleen gevolgd wordt door direct betrokkenen als
familie en vrienden, maar door een heel volk, heeft dat een ongelofelijke impact in een mensenleven. Het
leven van Elisabeth, keizerin van Oostenrijk was dan ook geen sprookje. Zij was niet de suikerzoete prinses
die wij kennen uit de Sissi film met Romy Schneider. Toen Elisabeth op 16-jarige leeftijd trouwde met keizer
Franz Joseph, kon zij onmogelijk bevatten waar zij zichzelf voor de rest van haar leven in begaf. Zij leed
onder de haar opgelegde regels van de monarchie en trachtte voortdurend haar vrijheid en
onafhankelijkheid te bevechten. Ze was mooi en verleidelijk, maar ook afstotend en afstandelijk, een vrouw
vol tegenstrijdigheden die juist daarom bij iedereen iets los maakte. De makers van de oorspronkelijke
Weense musicalproductie hebben dat heel goed begrepen. Theater heeft soms de kracht om je mee te
slepen in de emotie van wat er op het toneel gebeurt, alsof je er deel van uitmaakt. En dat gebeurt in de
musical Elisabeth. Inmiddels hebben meer dan twee miljoen bezoekers de musical Elisabeth al gezien. In
Wenen, waar de musical zes jaar speelde, maar ook in Hongarije, Zweden en Japan. De oorspronkelijke
versie van Elisabeth ging op 3 september 1992 in Wenen in premiere. Net zoals Romy Schneider in de jaren
vijftig een internationale ster werd door haar rol in de Sissi-film-trilogie, zo is Pia Douwes een internationale
musicalster geworden door haar vertolking van Elisabeth in de musical. De Nederlandse musical Elisabeth
is een productie van Joop van de Ende en uitgevoerd in het VSB circustheater te Scheveningen. De premiere
van de Nederlandse productie vond plaats op 21 november 1999. Samen met de schrijvers van de
oorspronkelijke productie, Michael Kunze en Sylvester Levay, hebben regisseur Eddy Habbema en
dramaturg Paul Eenens de muscial vervolmaakt en is het verhaal begrijpelijker geworden voor mensen die
de geschiedenis van Keizerin Elisabeth van Oostenrijk niet zo kennen. De Nederlandse bewerking is van
Seth Gaaikema.
Het verhaal...........
Elisabeth vertelt het ware, aangrijpende levensverhaal van de laatste keizerin van Oostenrijk. Nog altijd wordt
de populaire keizerin liefkozend Sissi genoemd door het Oostenrijkse volk. Hoewel haar leven aan het
Weense Hof als een romantisch sprookje begon sloeg het snel om tot een geschiedenis met keiharde
tegenstellingen en ontberingen. Drama en romantiek liggen in elkaars verlengde; een opbloeiende romance
eindigt in een persoonlijk drama.
Elisabeth, keizerin van Oostenrijk (1837-1898), wordt in de musical geportretteerd als een vrouw die haar tijd
ver vooruit was en die voor haar onafhankelijkheid vocht. Deze progressieve levenswijze brengt Elisabeth in
conflict met de haar omringende wereld en leidt uiteindelijk tot een uitzichtloos isolement. Elisabeth's verhaal
wordt in deze musical verteld door haar moordenaar, de Italiaanse anarchist Lucheni. In het rijk der doden
wordt Lucheni, na zijn zelfmoord, ter verantwoording geroepen voor zijn laffe daad. Hij roept Elisabeth's
tijdgenoten op en vertelt haar verhaal als een liefdesgeschiedenis tussen Elisabeth en De Dood; een
aantrekkelijke en mysterieuze jonge man, met wie zij een even hartstochtelijke als gevaarlijke
liefdesverhouding ontwikkelt. Op vijftienjarige leeftijd ontmoet de Beierse Elisabeth van Wittelsbach haar
neef Franz Joseph, keizer van Oostenrijk. Het is liefde op het eerste gezicht en een huwelijk volgt. Met haar
ja-woord wordt Elisabeth keizerin van Oostenrijk. De Dood luidt de huwelijksklokken en houdt de bruid
nauwgezet in de gaten. De vrijgevochten jonge keizerin ervaart het Weense Hof als snel als een haar
vijandige omgeving. Haar echtgenoot heeft maar weinig tijd voor haar en ze voelt zich beperkt in haar doen
en laten door haar schoonmoeder Sophie, die haar met ijzeren hand onderwerpt aan de strikt Spartaanse
hofetiquette. Elisabeth dreigt zelfs de zeggenschap over haar kinderen te verliezen, maar ze verzet zich
hiertegen. Tegen de wil van haar schoonmoeder in neemt zij haar kinderen mee tijdens een reis naar
Hongarije. Aldaar dient De Dood zich aan als haar jongste dochter sterft. De negentien jaar oude Elisabeth is
ontroostbaar. Niet veel later schenkt Elisabeth het leven aan Rudolf, de langverwachte zoon en
troonopvolger. Als haar zoon van haar wordt afgenomen en lijdt onder een strenge militaire opvoeding kan
Elisabeth niet langer weerloos toekijken. Ze leert haar groeiend zelfbewustzijn en enorme schoonheid in
haar voordeel te gebruiken. Ze komt op voor haar zoon en voor zichzelf en weet haar invloed op de keizer te
vergroten. In de herwonnen kracht van haar leven bereikt Elisabeth haar grootste triomf als zij de keizer weet
te verzoenen met haar geliefde Hongarije, het land dat net als Elisabeth verlangt naar vrijheid. Franz Joseph
en Elisabeth worden gekroond tot koning en koningin van Hongarije. Sophie ziet dit alles met lede ogen aan
en beraamt een plan om Elisabeth's invloed op Franz Joseph te breken. Als Elisabeth wordt
geconfronteeerd met ontrouw van haar man, ontmoet zij opnieuw De Dood die vol passie zijn tragische spel
met haar speelt. Hij maakt haar bewust van haar wens om onafhankelijk te zijn, maar Elisabeth wil nog niet
opgeven en weet zijn verleidingskunst te weerstaan. Na de dood van haar dochter Sophie keert Elisabeth het
Weense Hof de rug toe. Rusteloos slaat ze op de vlucht en brengt haar tijd vooral door met reizen, het
schrijven van gedichten en het dwangmatig conserveren van haar schoonheid. Ze ziet niet dat de keizer haar
mist en dat haar zoon Rudolf haar hulp nodig heeft. Kroonprins Rudolf heeft zich ondertussen ontwikkeld tot
een eenzame en gerioleerde jonge man. Hij voorvoelt het dreigende verval van de dynastie en het keizerrijk
en laat zich meesleuren in een Hongaars-nationalistische samenzwering. Als dit complot uitkomt, zijn vader
zich tegen hem keert en zijn moeder hem niet wil helpen, neemt Rudolf zijn toevlucht tot De Dood; de vriend
die hij nog uit zijn kinderjaren kent. De uitzichtloosheid van zijn bestaan brengt hem ertoe zich van het leven
te beroven. Vol zelfverwijt en schuldgevoel groeit Elisabeth na dit drama toe naar een eigen doodsverlangen.
Ze keert zich af van haar man en van de wereld om haar heen. Opnieuw slaat ze op de vlucht, in een laatste
poging alle ellende achter zich te laten. In een visioen, dat Franz Joseph de ondergang van het Habsburgse
Rijk laat zien, wordt de keizer geconfronteerd met zijn rivaal, De Dood. Franz Joseph wil Elisabeth redden,
maar De Dood is sneller en gooit Lucheni het moordwapen toe. Haar laatste reis maakt Elisabeth naar
Geneve. Daar wordt zij, op 10 september 1898, vermoord door de anarchist Lucheni die met een puntige vijl
haar hart doorboort. Na een leven vol tragiek, rusteloosheid en onbegrip is Elisabeth eindelijk vrij om haar
Dood te omarmen.
De muziek..........
De muziek is meeslepend en overweldigend. De muziek van Elisabeth is in de traditionele Weense en
Hongaarse stijl. De componist Sylvester Levay is immers een Hongaar. Hieruit is de kracht, schoonheid
en klank van de muziek te herleiden. Het bekendste stuk dat Pia Douwes zong in de musical:
MIJN LEVEN IS VAN MIJ
Ik wil niet gehoorzaam getemd en oppassend zijn.
Ik wil niet fatsoenlijk geremd en volwassen zijn.
Ik ben niet van jou, nee ik ben vrij.
Mijn leven is van mij.
Op 't ijs wil ik schaatsen en zelf zien hoe lang het houdt.
Op 't koord wil ik dansen. Gevaarlijk? Dat laat me koud.
Ik ga voor geen risico opzij.
't Leven is van mij.
Mij kunt je niets leren met dwang en met straf.
Ik weiger te buigen voor plicht.
Wil jij me bekeren, dan wend ik mij af
en vlieg als een meeuw naar het licht.
Ik wil alles leren, vrijwillig en zonder dwang.
En alles riskeren want ik ben voor niemand bang.
Zo vecht ik en worstel ik me vrij.
Mijn leven is van mij.
Ik wil me niet schikken voor niemand een voorbeeld zijn.
Ik wil niet door blikken van and'ren beoordeeld zijn.
Ik hou niet van huichelarij.
Het leven is van mij.
En wil je me binden dan krijg je protest.
Zo hard als ik kan schreeuw ik nee,
en mocht je me vinden, verlaat ik het nest
en duik als een meeuw in de zee.
Ik hunker naar vriendschap en wil graag geborgen zijn.
Ik deel in jouw bijdschap en ook als er zorgen zijn.
Maar verlang niet mijn leven dat kan ik jou niet geven.
Mijn leven is van mij.
Van mij.